Jörgens blogg

Här finns det lite bilder från skog och fjäll och tankar om lättare packning. Jag håller på och skriver en bok som kommer ut på www.vildmarksbiblioteket.se nästa vår. Den skall heta Vandra fjäderlätt. På förlagets hemsida finns mer info och ett utdrag ur inledningen.

Min bilder
Namn:
Plats: Åkersberga, Sweden

I have been hiking since my early teens, mostly solo. Right after the millenium I discovered ultra light backpacking and have been using, trying and adapting originally American techniques to Scandinavian tundra. The demands in that area are demanding and equal to the ones I have found in northern Alaska. About this I have written in a number of books. In Swedish the bestselling Vandra Fjäderlätt, in English the Smarter Backpacking series that you find on Amazon.

torsdag, augusti 3

Kebnekaiseturen - Vindskydd till gaskök av alufolie och alunät

Jag hade gjort ett vindskydd av alunät från Biltema och vanlig folie som jag fäst med en häftapparat. För att göra det hela lättare (nätet var ganska tungt) klippte jag också stora, rektangulära hål i nederdelen. Syfter var att nederdelen där gasbehållaren finns, skulle ventileras/kylas och överdelen där lågan och kitteln finns, skulle vara vindskyddat.
Det hela funkade bra, men alunätet tålde inte upprepade hoprullningar och utvikningar, utan började efter någon dag falla sönder.

5 Comments:

Blogger Jenni & Staffan said...

Schysst med flera bilder på tältet, men mer närbilder vill jag gärna se =)
Gissar jag rätt om jag säger att ni ligger skafötters i tältet?

03 augusti, 2006 12:30  
Blogger Jörgen Johansson said...

Hej Staffan,
Trevlig blogg du har!
Ja, vi ligger bäst skafötters, men eftersom Jakob är en lång och smal 13-åring så går det hyfsat att inte göra det. Men tältet är aningen för litet för två personer.
De stora långsidorna är ca 200*130 cm. Jag skulle rekommendera att man gör dem 150-160 cm och utnyttjar tygets hela bredd. Absiderna är ca 100 cm från stolpe till spets. Det skulle väl göra tältet 50-100 g tyngre, helt OK.
Vilken typ av närbilder är du intresserad av?

Jörgen

03 augusti, 2006 18:49  
Blogger Martin Nordesjö said...

Jakten på det slutgiltiga vindskyddet fortsätter... kul att nån av oss i alla fall testar i fält!

16 augusti, 2006 18:07  
Anonymous Anonym said...

Istället för nät i vindskyddet så prova lite tjockare alu-folie. Jag har byggt ett runt vindskydd av ett serveringsfat från en cateringfirma, de är hyffsat tjocka. Jag klippte ut en rektangel och gjorde ett veck i var kortände. När jag skall använda vindskyddet rullar jag dettill en cylinder och krokar vecken i varandra så att det sitter ihop. Jag förvarar det rullat runt kokkärlet så det veckas ej sönder och tål smällar. Hål kan man göra efter tycke, jag har gjort hål för bränsleslangen. Snygg blogg!

15 september, 2006 14:19  
Anonymous Anonym said...

Usch och tvi sicket nedrans vindskydd! Ser ju ut som mina gamla kalsingar, minus alla matrester. Tack för ordet!

20 september, 2006 18:48  

Skicka en kommentar

<< Home