Jörgens blogg

Här finns det lite bilder från skog och fjäll och tankar om lättare packning. Jag håller på och skriver en bok som kommer ut på www.vildmarksbiblioteket.se nästa vår. Den skall heta Vandra fjäderlätt. På förlagets hemsida finns mer info och ett utdrag ur inledningen.

Min bilder
Namn:
Plats: Åkersberga, Sweden

I have been hiking since my early teens, mostly solo. Right after the millenium I discovered ultra light backpacking and have been using, trying and adapting originally American techniques to Scandinavian tundra. The demands in that area are demanding and equal to the ones I have found in northern Alaska. About this I have written in a number of books. In Swedish the bestselling Vandra Fjäderlätt, in English the Smarter Backpacking series that you find on Amazon.

fredag, augusti 4

Kebnekaiseturen - ryggsäck och packvikter

Kebnekaiseturen var en sexdagarstur med min trettonårige son Jakob, hans första riktiga fjällvandring. Han bestämde förra sommmaren att han ville upp på Sydtoppen i år. Väl motiverad således.
Eftersom jag är intresserad av det amerikanarna kallar "ultra light backpacking" och jag själv kallar lättpackning, så var det självklart att det var minimerad packning som gällde. Jakobs packvikt var 5 kg plus 3 kg mat vid start.
Min egen packvikt var 7 kg plus 7 kg mat vid start. Det innebar att vi båda bar 18% av våra respektive kroppsvikter. Han bar sin personliga utrustning och jag bar all gemensam utrustning (tält, kök, säkerhetsprylar etc) .

Här ser vi Jakob vid starten nära Nikkaluokta, med 7 kg på ryggen. På kroppen en tunn synteskjorta och en tunn vindblus. På benen vanliga tunna syntetbyxor. På fötterna tunna nylonstrumpor och lätta skor av märket Salomon Tech Amphib.


Så här såg ryggsäcken ut. Jag har sytt den själv och den rymmer runt 50 liter, gissningsvis. Den väger knappt 250 g och är sydd av tunn, silikoniserad nylon med bottnen förstärkt med något tjockare och stryktåligare nylonväv. Tre ytterfickor, delvis av nät och delvis av riktig tunn nylonväv, kompletterar det hela.

Lägg märke till den lilla svarta midjeväskan under ryggsäcken. Denna spänns runt höfterna med vadderade band och tjänstgör som avbärarbälte eftersom ryggsäcken "står" på den. Ryggsäcken saknar ram, istället får den en styvhet längs ryggen genom att ett hopvikt liggunderlag i hållare på insidan stagar upp den. Detta fungerar mycket bättre än man skulle kunna tro för den här typen av lätta bördor.

Min egen ryggsäck var av samma typ, men något större och sydd av tyngre väv, med en vikt på drygt 500 g.

Vill man att barn och ungdomar skall få ett positivt intryck av sin första fjällvandring kan jag rekommendera lättpackning. Pappa slipper dessutom bära 35 kg om han också kör med samma typ av utrustning.