Jörgens blogg

Här finns det lite bilder från skog och fjäll och tankar om lättare packning. Jag håller på och skriver en bok som kommer ut på www.vildmarksbiblioteket.se nästa vår. Den skall heta Vandra fjäderlätt. På förlagets hemsida finns mer info och ett utdrag ur inledningen.

Min bilder
Namn:
Plats: Åkersberga, Sweden

I have been hiking since my early teens, mostly solo. Right after the millenium I discovered ultra light backpacking and have been using, trying and adapting originally American techniques to Scandinavian tundra. The demands in that area are demanding and equal to the ones I have found in northern Alaska. About this I have written in a number of books. In Swedish the bestselling Vandra Fjäderlätt, in English the Smarter Backpacking series that you find on Amazon.

torsdag, augusti 17

Tälttest i hemmaskogarna

Tillsammans med David, 15 år, testade jag ett för mig nytt tält, eller Tarptent (www.tarptent.com) som heter Cloudburst. Detta är ett mellanting mellan tält och presenning, som ger lite mer skydd än en tarp och lite mer luftväxling än ett tält. Det är avsétt för två personer och jag upplevde det som klart rymligare än andra tvåmanstält jag har provat.

"Tältet" väger 896 gram, inklusive aluminiumbågar (Easton), packpåse och tre tältpinnar. Korta bågen väger 90 g, den långa 150 g och pinnarna 10 g per styck.

Cloudburst är som synes ganska lågt, David är 167 cm lång. Själv slog jag skallen i taket när jag satt inne i det, men då är jag drygt 190 cm. Den låga profilen ger naturligtvis en mindre vindkänslighet.
Tältet är rejält långt, en halvmeter längre än min kroppslängd, vilket gör att man har gott om utrymme för både sig själv och prylar. Vi sov med framdörren öppen hela natten utan oro för att eventuellt regn skulle nå in dit vi låg.

Tältet levereras med två stycken sektionerade aluminiumbågar, en lång och en kort. Fotändan är låg och skall helst placeras mot vinden. Man spänner upp fotändan med en tältpinne och går sedan till huvudändan.
Här spänner man upp linorna med de resterande två tältpinnarna. Klart på tre minuter. Detta var allt vi gjorde för en lugn kväll vid en uppländsk sommarsjö. Det finns fästen för ytterligare pinnar i hörnen och mitt på långsidorna för hårdare väder och miljöer.

Ingången bakom den regntäta nylonen består av insektsnät med ett blixtlås i mitten. Det finns nät även vid fotändan och runt nederkanten av långsidorna. Näten är överlånga och ligger på marken med någon dm för att det hela skall vara tätt. "Tältet" saknar golv. Detta finns som tillval i olika material och väger ca 100-200 g.
Vid långsidorna kan man fästa upp den regntäta silnylonen med kardborreband för bättre luftväxling, och stänga till när vädret är riktigt ruskigt. Ventilationen fungerade perfekt denna fuktiga natt. Endast en aning kondens fanns på insidan av väven på morgonen, trots att tältet slagits upp i regnvått gräs. Det regnade en smula när vi lade oss och var fuktigt hela natten. En behaglig vind ventilerade dock under natten och man kunde känna den svepa genom tältet.

Totalt sett är jag övertygad om att ett riktigt tält hade inneburit mycket mer obehaglig kondensfukt den här natten. Cloudburst får definitivt godkänt så här långt.

6 Comments:

Blogger eriksjos said...

Det ser ju riktigt användbart ut! Och himla fräckt! Nästan så att jag blir sugen på att bli "lättviktare".
Finns det möjligen nån bild där det är nån inuti?
mvh erik

17 augusti, 2006 21:38  
Blogger Jörgen Johansson said...

Ja, på första bilden sitter David inne i tältet. Förstora bilden så syns det tydligare.
Jörgen

18 augusti, 2006 09:10  
Blogger eriksjos said...

Hoppsan. Är nog dags för datorglasögon för min del ;-)

18 augusti, 2006 10:14  
Anonymous Anonym said...

Det är klart lägre än jag fått för mig när jag kikat på det på deras hemsida, men det ser helt okej ut tycker jag. Ett alternativ till både tält och tarp kanske?

21 augusti, 2006 11:10  
Anonymous Anonym said...

Förresten, vad fick du pynta för tältet m frakt och allt?

22 augusti, 2006 12:59  
Blogger Jörgen Johansson said...

Tältet är lånat av en kompis och han betalade ca 2 300 SEK inkl moms och frakt.
Det är lågt men ändå sitthöjd för mig, även om huvudet stryker i då och då.

24 augusti, 2006 20:42  

Skicka en kommentar

<< Home