Jörgens blogg

Här finns det lite bilder från skog och fjäll och tankar om lättare packning. Jag håller på och skriver en bok som kommer ut på www.vildmarksbiblioteket.se nästa vår. Den skall heta Vandra fjäderlätt. På förlagets hemsida finns mer info och ett utdrag ur inledningen.

Min bilder
Namn:
Plats: Åkersberga, Sweden

I have been hiking since my early teens, mostly solo. Right after the millenium I discovered ultra light backpacking and have been using, trying and adapting originally American techniques to Scandinavian tundra. The demands in that area are demanding and equal to the ones I have found in northern Alaska. About this I have written in a number of books. In Swedish the bestselling Vandra Fjäderlätt, in English the Smarter Backpacking series that you find on Amazon.

måndag, september 25

Lainio älv - lite om skydd och ryggsäck

Första kvällen regnade det, men en glipa i molntäcket när solen försvann ur sikte gav ett välkomnande skimmer åt lägerplatsen.

Ännu en vacker kväll vid Lainio älv. Jag använde mitt hemsydda "tarptent" som väger drygt ett halvt kilo. Här i "tarpläge".
Kvällar och mornar satt jag med hela sidan på mitt hemsydda tarptent uppslagen och åt. På nätterna stängde jag till lite mer, men försökte hela tiden ha en rejäl glipa mellan marken och duken.

Att hela tiden kunna höja och sänka tarptentet och anpassa efter väder och vind möjliggörs genom teleskopstavarna.

Här ser vi tältet i "dåligt-väder-läge" ("tältläge") uppe på Rosto.


Ryggsäcken var hemsydd och packningens totalvikt var 13-14 kg när jag startade. 6,5 kg var basvikt och resten var mat. På bilden, tagen uppe på Rostå, vägde den väl ungefär 8,5 kg.