Jörgens blogg

Här finns det lite bilder från skog och fjäll och tankar om lättare packning. Jag håller på och skriver en bok som kommer ut på www.vildmarksbiblioteket.se nästa vår. Den skall heta Vandra fjäderlätt. På förlagets hemsida finns mer info och ett utdrag ur inledningen.

Min bilder
Namn:
Plats: Åkersberga, Sweden

I have been hiking since my early teens, mostly solo. Right after the millenium I discovered ultra light backpacking and have been using, trying and adapting originally American techniques to Scandinavian tundra. The demands in that area are demanding and equal to the ones I have found in northern Alaska. About this I have written in a number of books. In Swedish the bestselling Vandra Fjäderlätt, in English the Smarter Backpacking series that you find on Amazon.

onsdag, september 27

Lainio älv - lite om annan utrustning

På fötterna bar jag så kallade "vattensportskor" av modellen Tech Amphib från Salomon. En modell som jag använt flera år på långa vandringar i allt från myr till stenskravel och toppbestigningar. De torkar fort och ger en bra dämpning under fotsulan. Som skydd mot kylande väta använder jag ibland, som här, vattentäta strumpor av märket Sealskinz.

Jag provade på denna tur även hemsydda "fotpåsar" av ett vattentätt tyg med "andasfunktion". Närmast foten en tunn syntetstrumpa, sedan fotpåsen och ytterst en damknästrumpa (här nedhasad till vristen för att visa fotpåsen) för att hålla påsen på plats. Detta fungerade lika bra som Sealskinz, men jag använde båda ganska lite. Jag tror inte att de hemsydda påsarna är särskilt slitstarka, men det är inte heller Sealskinz. För det mesta gick jag i syntetstrumpor och höll värmen ändå, trots att fötterna blev blöta. Vid alla längre raster tog jag på mig torra strumpor.

För att gasbehållaren till mitt kök skall stå stabilare på ojämnt underlag använde jag denna konstruktion. Något som jag såg på en amerikansk site. Det är tre halvor från klädnypor av trä som filats till så att spåren passar i falsen på gasbehållaren. Lite silvertejp runt höll det hela på plats. "Benen" tog lite stryk i ryggsäcken, men gjorde att köket stod mycket stabilare på marken.

Här ser man hela köksavdelningen i aktion.

Allt skräp och förpackningar från veckan gick att komprimera i en enliters plastpåse.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

08 februari, 2010 17:34  
Anonymous Anonym said...

Ditt blogginlägg har samma in som en annan artikel författare men jag ungefär som din mycket bättre.

18 februari, 2013 09:53  

Skicka en kommentar

<< Home